پیام رسان ها و مسئله امنیت ملی

بسم اللهَ

ابزار رسانه وقتی در میان عموم مردم رواج و محبوبیت پیدا کرد میتواند در نظام فکری اجتماع و حرکت‌های اجتماعی نقش موثری ایفا کند.

از آنجایی که برنامه های پیام رسان به عنوان جدیدترین ابزارهای رسانه ای، بیشتر از دیگر ابزار ها در دسترس عموم مردم قرار دارند، می‌توانند اثر بیشتری داشته باشند.

عجیب این که امروزه تلگرام، عنوان پرمخاطب ترین و پرکاربردترین برنامه پیام رسان در کشور را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که از مجموع ۷۰ میلیون کاربر آن در سراسر دنیا بیش از ۴۰ میلیون ایرانی هستند!!! این بدان معنا است که اگر کسی بخواهد مطلبی را در کشور ما انتشار دهد می‌تواند از طریق تلگرام نیمی از مردم کشورمان را مورد خطاب قرار دهد و احتمالا نیم دیگر هم به واسطه نیمه اول مطلع خواهند شد!

تلگرام برنامه ای است که به دست بیگانگان ساخته شده و اطلاعات موجود در آن در منابعی در کشورهای بیگانه که عمدتاً دشمنی ریشه‌داری با ملت ایران دارند ذخیره می شود و این می تواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی کشورمان باشد.

امنیت ملی، مفهوم با ارزشی است که برای هر فردی که علاقمند به کشور و میهنش باشد، اهمیت فراوانی دارد تا جایی که برخی حتی حاضرند برای حفظ امنیت ملی جان خود را فدا کنند.

جالب است بدانید، انتخابِ ما برای استفاده از پیام رسانِ داخلی یا خارجی ، در حفظ یا به خطر انداختن امنیت ملی، مؤثر است!

نکته ای که در اینجا اهمیت ویژه ای دارد این است که مسئولین تلگرام علی رغم منافعی که در کشور ما دارند و امکاناتی که برایشان فراهم شده، حاضر به همکاری با مسئولین ما نیستند و در برابر قانون شکنی ها پاسخگو نمی باشند؛ چنانکه در جریانات اخیر مشاهده کردیم که چطور سرویس‌های اطلاعاتی دشمن با استفاده از آن، دست به ایجاد آشوب در کشور زدند و امنیت ملی کشورمان را مورد تهدید قرار دادند ولی مدیران تلگرام حاضر به همکاری نشدند و نهایتاً مسئولین کشور تصمیم گرفتند تا تلگرام را فیلتر کنند؛ هرچند بعد از مدت کوتاهی رفع فیلتر شده و موجب خوشحالی سیاستمداران آمریکایی شد! بگونه ای که معاون وزیر خارجه آمریکا می گوید:« اقدام دولت ایران و رئیس‌جمهور روحانی در بازگشایی شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و تلگرام) دلگرم‌کننده بود»[۱]

این در حالی است که در بسیاری از کشورها فعالیت چنین برنامه های نیاز به مجوزهای متعددی دارد و مسئولین آنها موظف به رعایت قوانین آن کشورها هستند و اگر تخلفی صورت گرفت باید پاسخگو باشند؛ اما به نظر می‌رسد مسئولان تلگرام نه تنها پاسخگو به مسئولین و ملت شریف کشورمان نیستند بلکه خود را موظف به پاسخگویی به آمریکا و اسرائیل که دشمنان درجه یک ما هستند می‌دانند.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که در تلگرام کانال ها و گروه های ضد دین، ضد فرهنگ، ضد انسانیت و ضد اخلاق به راحتی فعالیت می‌کنند و هیچ گونه محدودیتی برای دسترسی به آنها وجود ندارد و هر کاربر با داشتن یک آدرس ساده از آنها به راحتی می تواند در آنها عضو شود و دائما تحت تاثیر آنها قرار گیرد؛ خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

بدتر اینکه برخورد قضایی هم با چنین کانالها و گروههایی میسر نیست. چرا که مدیران آنها عمدتا در خارج از مرزهای کشور قرار دارند و دسترسی به آنها غیر ممکن و یا بسیار دشوار است.

و اما سؤال اساسی اینجا است که من و شما چقدر برای این موضوع اهمیت قائلیم؟ آیا ما هم حاضر به فداکاری هستیم؟ آیا حاضریم از منافع و علایق شخصی خود به خاطر حفظ امنیت ملی کشورمان بگذریم؟

و اینکه آیا حاضریم در این امر مهم مجاهدت کنیم و دیگران را نیز دعوت به این جهاد فرهنگی کنیم؟


[۱]    «استیو گلداستین» معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه آمریکا سالن کنفرانس خبری با خبرنگاران- منبع خبر : سایت خبری شعار سال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.