احسان و نیکوکاری

گرچه در ظاهر، احسان و نیکوکاری و انفاق این چنین است که ضرر و نقص به مال و وقت انسان وارد می شود اما واقع امر چیز دیگری است….

طبق وعده الهی هر مقدار در راه خدا احسان و نیکوکاری کنیم، خداوند که بهترین روزی دهندگان است ، عوضش را هم می دهد؛ بیش از آن که فکر ش را بکنی.

« وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ » (۱)

«و هر چیزی را در راه او انفاق کنید، عوض آنرا می دهد و او بهترین روزی دهندگان است.»

اما یک نکته را باید دانست و آن اینکه اشتیاق و حضور در مسیر کار جهادی، تبلیغ جهادی، انفاق، احسان و نیکوکاری نیاز به یک چیز دارد که اگر آن باشد به تنهایی انسان را کفایت می کند و اگر نباشد هر عوضی به او بدهند باز هم ورود و حضورش در این مسیر مشقت بار خواهد بود. و آن، چیزی نیست جز اعتماد به وعده الهی و راضی بودن به رضای خداوند کریم…

اگر این ویژگی در وجود کسی باشد در این راه خسته نمی شود و توقف نخواهد داشت و پایان مسیرش رضایت خداوند متعال است که هر چه پیش می رود لذتش بیشتر می شود.

خوشا به حال آنان که با این لذت تصمیم های خود را می سازند. اینگونه افراد همان کسانی هستند که خداوند در وصفشان فرمود:

« مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا » (۲)
در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.

۱- سوره مبارکه سبأ آیه ۳۹

۲- سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.