شیوه های تبلیغ دین

شیوه های تبلیغ دین
شیوه های تبلیغ دین

تبلیغ جهادی ، تبلیغ هوشمندانه است ؛ تبلیغ هوشمندانه ، تبلیغی است که در آن از همه ی شیوه های تبلیغ دین ، استفاده شود . مبلغ جهادی باید به تناسب روحیات و ظرفیت مخاطب رو به روی خود ،  شیوه های گوناگون تبلیغ دین را بکارببرد ؛ اما این سؤال مطرح است که شیوه های تبلیغ دین ، چیست ؟

خداوند متعال در قرآن کریم ، شیوه های تبلیغ دین را به پیامبر گرامی اسلام ، معرفی میکند ؛ در آیه ۱۲۵ سوره ی نحل ، می فرماید :

ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَدِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ‏
(اى پیامبر مردم را) با حکمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نیکو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوه‏ اى که نیکوتر است جدال و گفتگو کن، همانا پروردگارت به کسى که از راه او منحرف شده آگاه‏ تر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر مى شناسد.

در این آیه ی شریفه ، سه روش متفاوت برای تبلیغ دین در ارتباط با سه دسته از مخاطبین ، بیان شده است ؛ ۱- حکمت که به معنای استدلال و سخن استوار و منطقی است ؛ مبلغ جهادی در ارتباط با خواص جامعه برای تبلیغ دین باید از این روش استفاده کند و دانشمندان را با استدلال و گفتار منطقی به دین اسلام دعوت کند.

۲- موعظه حسنه که به معنای اندرز نیکو و زیبائی که دلچسب و گیرا و قانع‌کننده است ، شیوه ی تبلیغ دین است برای عوام جامعه و سایر مردم که مبلغ جهادی از آن استفاده می کند .

۳- جدال احسن به معنای مناظره و مباحثه ی با مدارا و بدون توهین و خشونت است و در جایی از این روش استفاده می شود که مخاطب ، مخالف دین است .

مبلغان جهادی با عمل به رهنمود های این آیه ی شریفه ، در برخورد با هر مخاطب به تناسب حال او  از مناسبترین روش تبلیغ دین برای او استفاده می کنند و به وظیفه ی خود که دعوت به راه خدا است عمل می کنند و نتیجه ی کار را به خدا واگذار می کنند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.