روحیه جهادی یعنی چه؟

روحیه جهادی
روحیه جهادی

حتماً شما هم عبارت روحیه جهادی را شنیده اید و شاید به این فکر کرده باشید که روحیه جهادی یعنی چه ؟

در جست و جوی معنای روحیه جهادی به این سخن از بیانات مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای ، می رسیم که فرمودند :

روحیّه‌ی جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه‌ی خود دانستن؛ این روحیّه‌ی جهادی است.[۱]

کسی که روحیه جهادی داشته باشد ، مسئولیت پذیر است و نمی گذارد کاری روی زمین بماند ، چون کار را وظیفه ی خود می داند ؛ کسی که روحیه جهادی داشته باشد کار را به بهترین نحو و به طور کامل و تمام انجام می دهد ، چون خدا را در نظر دارد و کار را برای خدا انجام می دهد .

روحیه ی جهادی نقطه ی مقابل بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم و جامعه و  شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است ، نقطه ی مقابل کم گذاشتن از کار و تنبلی است ، نقطه ی مقابل حقوق نجومی گرفتن است . پس منشأ خیلی از مشکلاتی که در کشور داریم ، نداشتن روحیه ی جهادی است و راه علاج این مشکلات ، تقویت روحیه ی جهادی در مردم و در مسئولین است .

یکی از راه های تقویت روحیه ی جهادی شرکت در اردو های جهادی است ، زیرا جهادگران در چند روزی که با رفتن به اردو های جهادی در مناطق محروم حضور دارند ، شرایط زندگی مردم محروم را از نزدیک می بینند و نسبت به خدمت رسانی به مردم و انجام کارهای روی زمین مانده ، احساس مسئولیت پیدا می کنند و روحیه جهادی در آنها تقویت می شود .

در انتخاب مسئولین هم یکی از راه های تشخیص این که شخصی که می خواهیم به او رأی بدهیم روحیه جهادی دارد یا نه ، این است که ببینیم این شخص اهل شرکت در اردو های جهادی و خدمت به مردم بوده یا نه ؛ مثلا مقام معظم رهبری نمونه ی مسئولی است که روحیه جهادی دارد ، ایشان به مناطق محروم می رفتند و به مردم محروم خدمت می کردند. در مقابل واضح است شخصی که کشور های اروپایی را برای سفر انتخاب می کند ، روحیه ی جهادی ندارد و اگر به چنین شخصی رأی دهیم ، مشکلات کشور حل نمی شود.

 

 

[۱] مقام معظم رهبری  – بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»- ۱۳۹۴/۰۷/۲۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.