ایمان حقیقی

ایمان حقیقی

ایمان حقیقی به چه معناست ؟ چه نوع ایمانی ، ایمان حقیقی است ؟

این ها سؤال های مهمی است که دانستن پاسخ آنها بسیار لازم است ؛ مخصوصا در این دوران که افراد و گروه هایی با ظاهری مؤمنانه و ادعای ایمان ، عوام فریبی می کنند.

ایمان حقیقی ، آن ایمانی است که خدای متعال از ما خواسته است لذا پاسخ این سؤال را با توجه به آیه ای از قرآن کریم ، بیان می کنیم . قرآن کریم می فرماید :

وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ     [۱]

و آنها که ایمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا جهاد کردند، و آنها که پناه دادند و یاری نمودند، آنان مؤمنان حقیقی‌اند؛ برای آنها، آمرزش (و رحمت خدا) و روزی شایسته‌ای است.

ولی فقیه زمان ، امام خامنه ای در توضیح این آیه می فرمایند :

از نظر اسلام، ایمان مجرد از عمل، یک حداقل است. ایمان کامل و ایمان حقیقی آن ایمانی است که با جهاد در میدان عمل همراه باشد. مؤمن حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه میکند. این فکر غلط و انحرافی که ما ایمان را منهای عمل و منهای جهاد، برای تقرب الی اللَّه کافی بدانیم، این آیه و آیات زیادی آن را رد میکنند. [۲]

بنابراین معنای ایمان حقیقی مشخص شد که ایمان همراه با عمل مجاهدانه ، ایمان حقیقی است ؛ پس می توان گفت ، جوانان جهادگری که برای رضای خدا سختی ها را به جان می خرند و با هجرت از خانه ها و شهر های خود در اردو های جهادی شرکت می کنند ، از مؤمنان حقیقی اند و طبق وعده ای که در آیه داده شده ، پاداش آنها مغفرت و رحمت خداوند و رزق و روزی شایسته است .

خوشا به حال مؤمنان حقیقی و ان شاءالله همه ی ما با عمل مجاهدانه را با ایمان خود همراه کنیم تا در زمره ی مؤمنان حقیقی باشیم.

 

[۱] آیه ۷۴ سوره انفال
[۲] بیانات در دیدار بسیجیان استان قم‌ ، ۲/۸/۸۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.