کار جهادی چیست؟

کار جهادی چیست؟

کار جهادی چیست؟
کار جهادی چیست؟

عبارت کار جهادی را زیاد شنیده ایم مخصوصا در لسان مقام معظم رهبری که در مواقع مختلف در تعبیر های متنوعی از این عبارت استفاده کرده اند  مثلا در جایی فرموده اند که : در زمینه‌ی خدمت، کار را باید جهادی کرد؛[۱] یا اینکه می فرمایند : ما از اول انقلاب، هر کار بزرگی که توانسته‌ایم انجام بدهیم، به برکت اعتماد به نفس و بلندپروازی و کار جهادی بوده است.[۲]

اما شاید این سوال برای خیلی ها مطرح باشد که منظور از کار جهادی چیست؟ و کار جهادی  باید چگونه باشد ؟

یک اصل عقلی است که می گوید « تعرف الامور باضدادها »  یعنی یکی از راه های شناخت امور این است که نقطه ی مخالف و مقابل آن ها را نگاه کنی تا به آن امر پی ببری . مثلا برای شناخت انسان عاقل ویژگی های انسان جاهل را ببینیم و نتیجه گیری کنیم که انسان عاقل این ویژگی ها را ندارد و اینگونه او را بشناسیم.

مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای ، هم در فرمایشی از این اصل استفاده می کنند و با معرفی نقطه ی مقابل کار جهادی ، منظور از کار جهادی را به ما نشان می دهند ؛ ایشان می فرمایند :

کار جهادی ضدّ تنبلی است، ضدّ بی‌تفاوتی است، ضدّ امروز را به فردا انداختن است.[۳]

بنابراین حالا پاسخ این سوال خودکه منظور از کار جهادی چیست؟  را گرفتیم ؛ پس هر جا تنبلی به میان آمد ،کار جهادی نیست ؛ هر جا بی تفاوتی صورت گرفت ، کار جهادی نیست ؛ کار امروز را به فردا انداختن مخالف کار جهادی است.

انسان جهادگر تنبل نیست ، بی تفاوت نیست و کار امروز را به فردا نمی اندازد.

[۱] بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ۶/۶/۱۳۹۲

[۲] بیانات در دیدار کشاورزان‌‌ ۱۴/۱۰/۱۳۸۴

[۳] بیانات در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه ۱۰/۷/۱۳۹۸

 

1 نظر
  1. مرتضی می گوید

    عالی🌷🌷🌷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.