جهاد اقتصادی زنان

جهاد اقتصادی بانوان
جهاد اقتصادی زنانه داری

در جامعه اسلامی یک وظیفه بر عهده ما وجود دارد که همه اقشار، پیر و جوان و کوچک و بزرگ در انجام آن وظیفه دارند. وظیفه ای که در جامعه اسلامی بر عهده همه است تلاش برای موفقیت و تقویت جامعه ی اسلامی بویژه در حوزه اقتصاد است که موضوع نامگذاری سال ۹۷ در بیان رهبر معظم انقلاب هم می­ باشد. هر کسی در هر جایی که هست موظف است به جامعه خود و پیشرفت آن توجه و و نسبت به مشکلات آن دغدغه داشته باشد و از جایگاهی که دارد برای تحقق این موضوع استفاده کند و فقط مسئولین منتخب مردم موظف به انجام این رسالت نیستند. معلم، دکتر، طلبه، دانشجو، زنان خانه دار و اقشار مختلف می توانند در حوزه ی کاری و زندگی خود به این رسالت بپردارند. در حقیقت این یک جهاد اقتصادی است که همه در آن سهیم اند.

همین می شود که اگر مسئولین یک جامعه به وظیفه خود عمل نکنند جامعه متوقف نخواهد شد و اهل آن جامعه علاوه بر مطالبه از آنها خودشان نیز برای جبران ضربات ناشی از کم کاری ها تلاش می کنند.

یکی از تاثیرگذارترین اقشار جامعه زنان هستند؛ همین زنانی که در خانه مهمترین شغل را در یک جامعه بر عهده دارند. زنان علاوه بر تربیت فرزند که از بزرگترین رسالت آنان است چگونه می توانند به پیشرفت یک جامعه از لحاظ اقتصادی کمک کند؟ چگونه می تواند در شرایط سخت معیشتی، تعادل اقتصادی جامعه و آرامش روانی را در جامعه ایجاد کند؟

در آستانه شهادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها لازم است نگاهی به سبک زندگی آن حضرت در مسئله اداره خانواده داشته باشیم و از این سیره الگو بگیریم.

از امام باقر علیه السلام نقل شده است که: «حضرت فاطمه سلام الله علیها کارهای خانه و آرد کردن گندم و نان پختن و جارو کردن را عهده دار شد و حضرت علی علیه السلام آنچه به بیرون خانه مربوط بود، مانند جابه جا کردن هیزم و آوردن گندم. روزی به حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: آیا در خانه چیزی [برای خوردن] داریم؟ حضرت فرمود: قسم به خدایی که حق تو را عظیم داشت، سه روز است که چیزی نداریم تا برایت بیاورم. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: پس چرا مرا خبر نکردی؟ فرمود: پیامبر صل الله علیه و آله از این که از تو چیزی بخواهم مرا برحذر داشت و فرمود: از پسرعمویت چیزی نخواه مگر این که خودش برایت بیاورد…»[۱]

جهاد اقتصادی زنان

سبک زندگی حضرت زهرا در موضع خانه داری گوشه ای از این بحر معرفت خاندان وحی است که می توان با الگوگیری از این جهاد اقتصادی زنان، جامعه اسلامی را در حتی بدترین شرایط حفظ نمود.

 

السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها

 

[۱]. بحار الانوار، ج۴۳، ص۳۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.