راهنمای گروه های جهادی تبلیغی

راهنمای گروه های جهادی تبلیغی
راهنمای گروه های جهادی تبلیغی

یکی از برکات انقلاب اسلامی توجه به مناطق محروم کشور و پیشرفت جای جای این کشور اسلامی در ابعاد مختلف محرومیت زدایی، فرهنگی، تبلیغی، پزشکی و غیره می باشد. به برکت این انقلاب اقشار مختلف مردمی در قالب گروه های جهادی و تبلیغی وارد این عرصه شدند.

مقام معظم رهبری می فرمایند: ارزش جهاد را دست کم نگیرید. طلبه‌ى جهادگر، طلبه‌ى تلاشگر، طلبه‌ى بسیجى، طلبه‌یى که آماده است تا در میدانهاى خطر حضور پیدا کند، این طلبه است که اگر با ابزار علم مجهز شد، آن وقت دنیایى در مقابل او دیگر تاب نمى‌آورد.[۱]»

کار جهادی یعنی کار جدی و منظم اما بی منت و تنها برای خدا.

یک گروه جهادی از مشکلات نمی ترسد و سختی ها او را از ادامه راه باز نمی دارد بلکه گروه جهادی به دنبال کارهای سخت و پر مشکل است.

اگر روحیه جهادی در حوزه ما گسترش یابد و هر حوزه علمیه یک گروه جهادی داشته باشد شاید دیگر منطقه محرومی که تا به حال روحانی به خود ندیده باشد نداشته باشیم. دیگر فرقه ها و گروه های منحرف امکان جولان دادن در میان جوانان و نوجوانان ما را ندارند و نقطه امن برای فعالیتهای انحرافی نمی یابند.

البته تربیت نسلی مدیر و کاردان و آشنا به مسائل و مشکلات جامعه با روحیه ای جهادی میتواند هدف اصلی گسترش گروه های جهادی حوزوی باشد.

طلاب جهادگر همان طور که در جنگ خوش درخشیدند و مروج عملی فرهنگ ایثار و شهادت بودند میتوانند در نبرد فرهنگی نیز با تشکیل هسته های مقاومت فرهنگی نه تنها به دفاع همه جانبه در مقابل هجمه های فرهنگی دشمن بپردازند بلکه میتوانند با خارج شدن از پوسته دفاعی جنگ فرهنگی را در داخل مرزهای دشمن به راه بیندازند.

  • برخی از کارکردهای اردوهای جهادی:

•            ایجاد روحیه جهادی و بی رغبتی به مسائل مادی و دنیوی در سطح حوزه های علمیه

کارکردهای اردوی جهادی تبلیغی
کارکردهای اردوی جهادی تبلیغی

•            تربیت مدیران فرهنگی در سطح حوزه های علمیه

•            ایجاد روحیه نشاط بین طلاب و حوزه های علمیه

•            ایجاد هم افزائی در  فعالیت های دینی و تبلیغی

•            تقویت روحیه فعالیت های جمعی و گروهی

•            اعاده و احیاء جایگاه واقعی حوزه در میان مردم

•            تحقق اهداف کلان نظام اسلامی با همت جمعیِ جهادگونه

•            تقویت رابطه بین مردم و روحانیت و اصلاح ذهنیت ها

•            ایجاد تحرک در سازمان ها و نهادهای فرهنگی

•            الگوسازی برای جوانان و دانش آموزان

•            شناسائی نیازها و مشکلات فرهنگی مردم مناطق مختلف کشور و زمینه سازی برای حل آنها

•            جلوگیری از ایجاد محیط های امن برای فعالیت فرقه های منحرف و واکسینه کردن مخاطبین نسبت به شبهات

•            زمینه سازی ظهورو تربیت منتظران واقعی ظهور در حوزه های علمیه و مناطق تحت پوشش

 

  • بخش های مختلف اردوی جهادی

– بخش فرهنگی :

این بخش از مهمترین عرصه های فعالیت جهادی می باشد و به دو بخش کارهای فرهنگی درون اردوئی ویژه مبلغین و جهادگران و کارهای برون اردوئی که در روستاها برگزار می شود تقسیم می شود.

 

الف. کارهای درون اردوئی: ایجاد فضای جهادی برای شرکت کنندگان از طریق پخش سرودهای حماسی و نوشتن آیات و احادیث و جملات زیبای پیرامون جهاد و همچنین حلقه های شبانه و جلسات روضه و گفتگو برای شرکت کنند گان در اردو که نقش موثری در خودسازی و رشد جهادگران دارد.

 

ب. کارهای برون اردوئی: کارهای فرهنگی که در روستاها و مناطق محروم انجام می گیرد از قبیل برگزاری نماز جماعت، روضه های خانگی، دسته های عزاداری، گفتگو های چهره به چهره، پرده خوانی و برگزاری نمایشگاه های مختلف و …

 

– بخش آموزشی:

برگزاری کلاس های آموزشی با توجه به نیازها و ظرفیت های هر منطقه  برای جوانان و نوجوانان به خصوص بانوان محترم که با استقبال فراوان از طرف آنها صورت می گیرد کلاس هائی مانند: آموزش احکام، قرآن ، گل سازی، خیاطی و …

 

– بخش خدماتی:

این بخش اگر چه وجودش در اردو ضرورت ندارد و یک اردو جهادی تبلیغی می تواند تنها بخش فرهنگی داشته باشد اما وجود عرصه های متنوع باعث جذاب تر شدن اردو و بالارفتن درجه تاثیر گذاری اردو می گردد. همچنین خدمت به محرومان از بزرگترین عبادات است و مرحوم امام خمینی ره میفرمایند گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان باشد. وهمچنین سیره عملی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هم خدمت گذاری به محرومان بوده است. امیرالمومنین علیه السلام که بشر از درک کنه عظمتش عاجز است با دست خود چاه آب می کند و وقف فقرا می کرد و یا نخلستان برای فقرا احداث می کرد و…

 

  • کارهای خدماتی که می توان در اردوی جهادی انجام داد به شرح زیر است:

الف: فعالیت های عمرانی: پروژه های کوچک عمرانی مثل ساخت یا تکمیل مساجد و خانه های عالم و … از کارهائی است که گروه های جهادی می توانند با استفاده از طلاب پایه های پائین تر در کنار کار تبلیغی انجام دهند.

 

ب. تیم پزشکی : بسیاری از پزشکان بسیجی و جهادی هستند که حاضرند بدون هیچ چشم داشت مالی و به صورت جهادی در مناطق محروم حاضر شوند و به کارهای درمانی بپردازند که تاثیر بسیاری در تالیف قلوب مردم به کارهای گروه دارد.

 

ج. کشاورزی: کمک به کشاورزان در درو محصولات و فعالیت های دیگر کشاورزی توسط طلاب پایه های پائین تر و بعد خواندن احادیث و تبلیغ در اوقات استراحت بسیار جذاب و تاثیر گذار است.

 

تعریف گروه جهادی حوزوی: مجموعه خودجوش مردمی با ماهیت حوزوی و روحیه جهادی که به محرومیت زدایی با نگاه فرهنگی می پردازد.

 

راهنمای گروه های جهادی تبلیغی خدمتی جهت پیشرفت فعالیت های جهادی تبلیغی

 

[۱] مقام معظم رهبری در دیدار طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۱۳۷۰

 

سایت تبلیغ جهادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.