آیت الله هاشمی شاهرودی چه کرد ؟

آیت الله شاهرودی
آیت الله شاهرودی

شهر نجف سال ۱۳۲۷ هجری شمسی ، شاهد تولد فرزند پر برکتی از سلاله امام حسین علیه السلام ، یعنی سید محمود هاشمی شاهرودی ، بود. آن روز ها کسی نمی دانست که آیت الله هاشمی شاهرودی چه ها خواهد کرد… اما سال ها بعد نام آیت الله هاشمی شاهرودی در زمره ­ی جهادگران در تمام عرصه ها ثبت شد و تاریخ به چشم خود دید که در میدان های مجاهدت آیت الله هاشمی شاهرودی چه کرد . این نوشتار گوشه ای از مجاهدت های ایشان در زمینه های علمی ، فرهنگی ، انقلابی و خانوادگی را بیان می کند.

آیت الله هاشمی شاهرودی در این میدان چنان خوش درخشیدند که در همان دوران جوانی ، امام‌ خمینی‌(ره‌)  در یکى از دیدارهاى اعضاء مجلس‌ اعلاى عراق‌ که آیت الله هاشمی شاهرودی را می بینند  از ایشان‌ می‌خواهد که‌ در حوزه ی علمیه قم تدریس‌ کنند و به‌ تربیت‌ طلاب‌ مستعد در زمینه‌هاى علمى و اخلاقى بپردازند و ایشان نیز دعوت امام را جابت کرده و از فروردین ۱۳۵۸ که وارد ایران می شوند به تدریس خارج فقه و اصول می پردازند.

امام خامنه ای نیز این عالم مجاهد را در حکمی به ریاست‌ مؤسسه‌ دایره‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى منصوب می کنند. مقام‌ معظم‌ رهبرى در حکم‌ خود، خطاب‌ به‌ ایشان‌ مى‌فرماید: «جناب‌ عالى را که‌ چهره درخشانى در علم‌ و عمل‌ بوده‌ و بحمدالله‌ از مقام‌ والایى در فقه‌ و علوم‌ مرتبط‌ با آن‌ برخوردارید، براى انجام‌ این‌ اقدام‌ بزرگ‌، شایسته‌ دانسته‌ و مسؤولیت‌ ایجاد و اداره مؤسسه‌ اى براى تهیه‌ این‌ دایره‌ المعارف‌ را به‌ جناب‌ عالى محول‌ می کنم‌».

از دیگر مجاهدت های  آیت‌ الله‌ العظمی هاشمى شاهرودى در میدان علم و فرهنگ  ریاست‌ دو کنگره مهم‌ نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و نخستین‌ کنگره‌ دایره‌ المعارف‌ فقه‌ اسلامى است.

همچنین مقالات‌ فراوانى در فصلنامه فقه‌ اهل‌ بیت‌ (علیهم السلام) از آیت‌الله‌ العظمی هاشمى شاهرودى (مد ظله) به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌. همچنین‌ در زمینه‌هاى گوناگون‌ کتابهایى از ایشان منتشر شده‌ است‌.

  • در میدان جهاد سیاسی و انقلابی، آیت الله هاشمی شاهرودی چه کرد ؟

آیت‌الله‌  العظمی هاشمى شاهرودى همزمان با مجاهدت های علمی و فرهنگی ، به جهاد در میدان سیاسی و انقلابی نیز مشغول بودند. ایشان در سال‌ ۱۹۷۴ میلادى در جریان حمله رژیم‌ صدام‌ به‌ علما و اندیشمندان‌ ، به‌ زندان‌ افتادند و شکنجه‌هاى فراوانی را تحمل کردند.

با شروع جنگ تحمیلی و فشار صدام بر شیعیان و مردم عراق، امام خمینی به آیت‌الله خامنه‌ای که مسؤولیت‌ نهضت‌هاى اسلامى را بر عهده‌ داشتند مأموریتی مبنی بر پیگیری امور عراق دادند و آیت الله خامنه ای ، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و آیت‌الله سید محمدباقر حکیم را برای این کار شایسته دیدند و این دو بزگوار با تنظیم اساسنامه‌ای تشکل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را راه‌اندازی کردند و آیت الله هاشمی شاهرودی عضو هیئت مؤسس و اولین رئیس مجلس اعلا بود و  پس از ریاست شهید حکیم به‌عنوان سخنگوی این مجلس جهاد خود را ادامه داد. برگزاری کنفرانس «جنایات صدام» از مهمترین حرکت‌های مجلس اعلای عراق در دهه ۶۰ بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی به‌ دستور امام‌ (ره‌) تدریس‌ و بررسى مسائل‌ فقهى، بویژه‌ احیاى فقه‌ حکومتى استوار بر ادله استنباط‌ جواهرى را بر عهده‌ داشت‌، و طول‌ سالیان‌ انقلاب‌ از هیچ‌ مجاهدتی در جهت‌ اعتلای  انقلاب‌ اسلامی ایران، دریغ‌ نورزید.

ایشان در مسئولیت های متعددی در جمهوری اسلامی ، همواره به مجاهدت مشغول بودند از جمله :

    •    عضو ونائب رئیس مجلس خبرگان رهبری
    •    رئیس قوه قضائیه
    •    عضو ونائب رئیس  و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
    •    عضو فقهای شورای نگهبان
    •    رئیس هیئت عالی حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه

 

آیت الله شاهرودی ١٢ فرزند داشتند که الحمدلله اهل علم هستند و این نشان می دهد که ایشان در زمینه ی خانواده نیز ، مجاهدی تمام بودند.

 

سایت تبلیغ جهادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.