حمایت از کالای ایرانی؛ جهاد اقتصادی علمای ایران

جهاد اقتصادی علمای ایران

از همان زمانی که پای استعمارگران به ایران باز شد ، علمای ایران به مقابله ی همه جانبه با آنها پرداختند. یکی از سیاست های استعمارگران برای کسب منافع بیشتر ، بدست گرفتن بازار ایران و جایگزین کردن محصولات غربی به جای کالاهای داخلی بود تا با تقویت روحیه ی غربزدگی ، زمینه ی یک وابستگی تمام عیار را آماده کنند. اما علمای هوشیار از همان زمان جهاد اقتصادی را پایه گذاری کردند.

ملاعلی کنی از نخستین علمایی بود که از کالای ایرانی حمایت کرد و در سخنرانی هایش، مردم را از خریدن اجناس فرنگی منع می‌کرد و مردم را نسبت به اینکه این کار زمینه‌ساز وابستگی مردم مسلمان ایران است آگاه می کرد. در همین زمینه علمای مشهد در اعتراض به دخالت های روس‌ها در این شهر، در اوایل دوران سلطنت مظفرالدین شاه، مصرف قند وارداتی از روسیه تزاری را تحریم کردند و عسل تولید داخل را جایگزین کردند در پی جهاد اقتصادی علمای ایران، مخالفت با استفاده از کالای خارجی، در میان مردم جا افتاد.

علمای مجاهد اصفهان و در رأس آنها، آیت‌الله نورالله اصفهانی برای حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از ورود اجناس غربی ، و ایجاد اشتغال برای جوانان شرکت های تولیدی راه اندازی کردند. آیت‌الله آقانجفی اصفهانی و برادرش؛ حاج شیخ محمدعلی ثقه الاسلام اعلامیه ای امضا کردند که مورد حمایت کامل آیت‌الله نورالله اصفهانی قرار گرفت، که در آن به امور زیر ملزم شدند:

  1. از استعمال پارچه های خارجی و فرنگی حتی‌المقدور خودداری شود.
  2. علما و طلاب، لباس و عمامه خود را از پارچه های بافت ایران تهیه کنند و ما خود نیز چنین می‌کنیم.
  3. کفن اموات را از پارچه های ایرانی(کرباس یا متقال) تهیه کنند.
  4. در مجالس میهمانی و غیره از تشریفات زائد جلوگیری شود و فقط به یک نوع غذا اکتفا شود.
  5. روی کاغذ مارک دار انگلیسی قباله و سند نوشته نشود و ما نیز نمی‌نویسیم.
  6. شهادت افراد تریاکی را در دعاوی نمی‌پذیریم.

این اعلامیه، تأثیر فوق‌العاده‌ای در حمایت از کالای ایرانی داشت.

این اقدامات در زبان و عمل یک جهاد اقتصادی بود که علمای ایران انجام دادند.

شهید مدرس در مجلس پیشنهاد داد که البسه همه کارمندان دولت از منسوجات ساخت ایران باشد.

شهید نواب صفوی، در یکی از سخنرانی‌هایش، در حالی که چراغی ساخت ایران را در  دست گرفته بود از مردم خواست به جای راحت‌طلبی و استفاده از اجناس غربی، از کالای ایرانی حمایت کنند.

آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، از مراجع بزرگ تقلید، حتی برای لباس خود از دکمه خارجی استفاده نکرد و از خیاط می‌خواست تا با قیطان دکمه درست کند.

حضرت امام خمینی(ره)، همواره از کالای ایرانی حمایت کردند و مخالف جدی استفاده ار اجناس غربی بودند .

این جهاد اقتصادی علمای ایران و همراهی مردم بود که از قدیم الایام کمر استکبار و دشمنان اسلام و ایران را به زمین زد.

در این زمان نیز حضرت امام خامنه ای به طور جدی بر حمایت از کالای ایرانی تاکید دارند تا جایی که سال ۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کردند.

جهاد اقتصادی علمای ایران در حمایت از کالای ایرانی و تحریم مصرف اجناس غربی ، همچنان ادامه دارد و هر یک از ما باید خود را رزمنده ی این میدان جهاد بدانیم و با تمام توان از کالای ایرانی حمایت کنیم.

سایت تبلیغ جهادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.