اهداف و فلسفه جهاد

برای ورود به طریق جهادی ، باید اهداف و فلسفه جهاد را بدانیم ؛ بدون شک بهترین مرجع برای پاسخ به این سؤال که اهداف و فلسفه جهاد چیست؛ اولین جهادگر اسلام امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) هستند.

امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) مى فرمایند:

«اما بعد فان الجهاد باب من ابواب الجنه ، فتحه الله لخاصه اولیائه ، و هو لباس التقوى ، و درع الله الحصینه و جنته  الوثیقه» [۱]

اما بعد ، جهاد درى است از درهاى بهشت ، خداوند آن را به روى دوستان مخصوص خود گشوده است ، جهاد لباس تقوا ، زره محکم و سپر مطمئن خداوند است.

حضرت در نیایشى ، هدف و فلسفه توسل به جنگ و جهاد را چنین بازگو مى فرماید:

«اللهم انک تعلم انه لم یکن الذى کان منا منافسه فى سلطان و لا التماس ‍ شى ء من فضول الحطام ، ولیکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فى بلادک ، فیا من المظلومون من عبادک ، و تقام المعظله من حدودک»[۲]

پروردگارا! تو مى دانى آنچه ما انجام دادیم نه براى این بود که ملک و سلطنتى به دست آوریم ، و نه براى اینکه از متاع پست دنیا چیزى تهیه کنیم ، بلکه به خاطر این بود که نشانه هاى از بین رفته دینت را بازگردانیم ، و صلح و مسالمت را در شهرهایت آشکار سازیم ، تا بندگان ستم دیده ات در ایمنى قرار گیرند، و قوانین و مقرراتى که به دست فراموشى سپرده شده بار دیگر عملى گردد.

امروز بنا بر مقتضای زمانی اهداف و فلسفه جهاد در بسیاری از شهر ها و کشور ها تنها با شمشیر به دست گرفتن و جنگ سخت ، مانند جنگ های احد ، صفین و کربلا و ۸ سال جنگ تحمیلی ، محقق نمی شود ؛ بلکه باید از طریق تبلیغ جهادی دین و با شرکت در اردوهای جهادی با تهاجم فرهنگی دشمن  مبارزه کرد تا به اهداف و فلسفه جهاد دست یافت.

 

 

 

 

 

 

[۱]  نهج البلاغه ، خطبه ۲۷، فیض الاسلام ، ص ۹۴

[۲]  نهج البلاغه خطبه ۱۳۱ – فیض الاسلام ، ص ۴۰۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.