آگاهی تاریخی لازمه تبلیغ جهادی

تاریخ ، علم به وقایع درس آموز و عبرت انگیز گذشته و قوانین و سنن الهی حاکم بر آن وقایع است. این نوع نگاه به تاریخ ، بصیرت افزا و راه گشای افراد و جوامع بشری است.

قرآن کریم نیز در بسیاری از آیات خود به بیان حوادث اقوام گذشته پرداخته است. هدف قرآن از ذکر قصه اقوام و پیامبران پیشین ، سرگرمی و داستان سرایی صرفا هنرورزانه نیست؛ بلکه هدف آن ، تشویق مسلمانان به راه های کمال و ترقی و پرهیز آنها از عواملی است که سبب افول و انحطاط فردی و اجتماعی می شود.

بنابراین آگاهی تاریخی لازمه تبلیغ جهادی است ؛ به عبارتی ، مطالعه تاریخ و  آگاهی از وقایع تاریخی برای یک مبلغ جهادی لازم و ضروری است تا در تبلیغ های جهادی ، جامعه را نسبت به این وقایع آگاه کند و از طریق عبرت  آموزی و پندگیری از تاریخ موجب افزایش بصیرت مردم شود و پرده های غفلت را از مقابل چشمان کنار زند.

تاریخ چهل ساله ی انقلاب اسلامی ، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و مسلما چنین روز هایی را پیش رو دارد؛ مبلغ جهادی علاوه بر اینکه باید جریان ها و اتفاقات آن روزها را مطالعه کرده باشد و درست تحلیل کرده باشد ، باید اقشار جامعه را آگاه کند تا راه سوء استفاده دشمنان از جهل مردم را ببندد.

چرا که انسان می تواند با تأمل در راهی که گذشتگان رفته اند و نتایجی که آنان بدان رسیده اند ، راه های پیش رو را بشناسد و راه رفته را دوباره نپیماید . تاریخ ، کوره راه ها را برای ما مشخص ساخته است تا به بن بست نرسیم. بنابراین با دانستن تاریخ ، راه رفته و خطرناک گذشتگان را دوباره نخواهیم پیمود و مسیر جامعه به آسانی از رسیدن به سعادت منحرف نخواهد شد.

چنان که رهبر معظم انقلاب ، می فرمایند: هر ملتی که از حوادث درس گرفت، پیروز و موفّق خواهد شد.(۱)

۱- بیانات در خطبه های نماز جمعه ، ۰۸/۰۵/۷۸

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.