کار تبلیغی خود را از کجا شروع کنیم ؟

شاید سؤال بسیاری از مبلغان جهادی این باشد که پس از ورود به منطقه تبلیغی ، کار تبلیغی خود را از کجا شروع کنیم ؟ و سراغ چه قشری از مردم آن منطقه برویم؟ آیا باید اول بزرگان و افراد مسن را دید و یا اینکه باید گروه های دیگری را در اولویت قرار دهیم؟

شایسته است برای رسیدن به پاسخ این سوال ها به محضر معصومین علیهم اسلام برویم زیرا که صحیح ترین پاسخ ها همین جا یافته میشود.

در روایتی زیبا از امام صادق علیه السلام خطاب به یکی از مبلغان جهادی که برای تبلیغ به بصره رفته بود ، می خوانیم :

امام صادق علیه السلام مردی را به بصره فرستاد. بصره مرکز عمرو بن عبید عالم معتزله بود و او خیلی مورد علاقه خلیفه عباسی بود و شیعیان را متزلزل می کرد. فرستاده امام مدتی در بصره ماند و برگشت. امام صادق علیه السلام در دیداری از او پرسید: آیا در کارتان موفق بودید یا نه؟ گفت: خیر. امام فرمود: چرا؟ گفت: موفق نبودم. حضرت کمی فکر کرد و فرمود: شما سراغ کدام قشر رفتید؟ عرض کرد: من با رؤسای قبایل در تماس بودم تا از راه هدایت این ها بتوانم در افراد عشیره اثر بگذارم. حضرت فرمود: نقطه اشتباهت همین جاست. هویت و شخصیت شیخ قبیله شکل گرفته و تثبیت شده است و اثرگذاری در او مشکل است. درخت برومندی که کج بالا رفته دیگر قابل اصلاح نیست، اما یک نهال کوچک، خیلی اصلاح پذیر است.

اشتباهت اینجا بود که سراغ جمعیتی رفتی که از نظر شخصیت تکمیل شده بودند. سپس امام فرمود: «علیک بالاحداث فانهم اقرب الی کل شیی ء; به سراغ جوان ها برو که به همه چیز نزدیک ترند.» او دوباره به بصره برگشت. این بار بساط را با جوانان شیعه پهن کرد، همان جوانانی که در آستان تحت تاثیر قرار گرفتن عمرو بن عبید معتزلی بودند. و این بار موفق شد. (۱)

 

۱- الکافی، ثقه الاسلام کلینی ،  ج‏۸ ،  ص ۹۳  ، ح ۶۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.