تبلیغ جهادی کن، پاداش بگیر

—————–

  • وَمَن جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ [۱]

آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم‏»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانى را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان مى‏کنیم); باید علم (ازلی) خدا درباره کسانى که راست مى‏گویند و کسانى که دروغ مى‏گویند تحقق یابد! آیا کسانى که اعمال بد انجام مى‏دهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داورى مى‏کنند! کسى که امید به لقاء الله (و رستاخیز) دارد (باید در اطاعت فرمان او بکوشد!) زیرا سرآمدى را که خدا تعیین کرده فرامى‏رسد; و او شنوا و داناست! کسى که جهاد و تلاش کند، براى خود جهاد مى‏کند; چرا که خداوند از همه جهانیان بى نیاز است. و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادند، گناهان آنان را مى‏پوشانیم (و مى‏بخشیم) و آنان را به بهترین اعمالى که انجام مى‏دادند پاداش مى‏دهیم.[۲]

بله، قطعاً کسی که در راه خدا تلاش و جهاد کند سود حاصل از آن در درجه ی اول برای خود اوست؛ و اگر کسی خیال کند که به خدا سودی می بخشد، بداند که نه تنها عملش مقرِّب نیست، بلکه به نتیجه ی مطلوبی هم نخواهد رسید.
البته عمل او می تواند برای دیگران سودمند باشد و یا حتی باعث سعادتمندی دیگران گردد اما چه بسا مبلغینی که دیگران را به راه راست هدایت کرده اند اما خود در منجلاب کبر و غرور و خودپسندی غرق شده اند، چرا که نیّت های خود را خالص نکرده اند و ظاهر عمل را بر روح آن ترجیح داده اند.

اما از زاویه ای دیگر که به آیه ی شریفه بنگریم، امیدها در دلمان زنده می شود که بله، درست است که مجاهدت و تبلیغ جهادی دشواری هایی دارد اما بسیار سودمند است و در درجه اول به خود مجاهد نفع می رساند و بعد به دیگران.

مؤمنینی که در این دنیای مملو از جلوه های مادی و پر از هیاهو و قیل و قال مظاهر دنیوی، از معنویات غافل نشده اند و با فکر نجات خود و دیگران، دست از تلاش و مجاهدت در راه خدا بر نمی دارند و تبلیغ جهادی می کنند، از این آزمون و ابتلاء الهی سربلند بیرون می آیند و گناهانشان پوشیده می شود و بر اساس بهترین اعمالی که انجام داده اند پاداش می گیرند.

—————————————————–

[۱] سوره ی مبارکه ی عنکبوت آیه ی  ۶

[۲]  همان، آیات ۲ تا ۷


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.