آتش به اختیاری شهید نواب صفوی

آتش به اختیاری شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام، یکی از ویژگی های برجسته آنها بود، به این بیان که شهید نواب و دوستان او در فدائیان اسلام، خودجوش و مستقل برای دفاع و حراست از ارزش های دینی و اسلامی اقدام می کردند، آنها در اجرای احکام اسلام در کشور و از میان برداشتن رجال فاسد، هیچگونه مسامحه ای به خرج نمی دادند. هسته اصلی این تشکل را گروهی از طلاب رادیکال تشکیل می دادند که به صورت مستقل عمل می کردند.

آنها براین باور بودند که اگر مراجع به دلیل اقتضای شرایط و برخی مصلحت ها نمی توانند دست به کارهای انقلابی بزنند، دلیلی ندارد که طلاب نیز بنشینند و سکوت کنند.

شهید نواب صفوی در بازجویی، خود را سرباز اسلام و آیت الله بروجردی را افسر اسلام خواند و اعلام کرد تا زمانی که سرباز هست، افسر به میدان نمی رود.

ثمره اقدامات خودجوش و مستقل شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام، بر بیداری مردم و برملا شدن ماهیت رژیم پهلوی افزود و مبارزات بر ضد رژیم را شدت بخشید و بستر و زمینه را برای قیام مردم به رهبری حضرت امام و پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کرد.

امام خامنه ای مدظله العالی درباره ایشان می فرماید: من شاید پانزده یا شانزده سالم بود که مرحوم نواب به مشهد آمد.

مرحوم نواب صفوی برای من خیلی جاذبه داشت و به کلی مرا مجذوب خودش کرد و هر کسی هم که آن وقت در حدود سنین ما بود، مجذوب نواب صفوی می شد، از بس این انسان، پرشور و با اخلاص، پراز صدق و صفا و شجاع و صریح و گویا بود.

من می توانم بگویم که آنجا به طور جدی به مسائل مبارزاتی و به آنچه که به آن مبارزه سیاسی می گوییم علاقمند شدم… البته من مقوله های سیاسی را کاملاً می شناختم و دیده بودم، لیکن به مبارزه سیاسی به معنای حقیقی، از زمان آمدن مرحوم نواب علاقمند شدم…(۱)

۱- گفت و شنود صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان و نوجوانان ، ۱۴/۱۱/۱۳۷۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.