مؤمن واقعی اهل جهاد است

.

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى‏ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ ... [۱]

 

« ما قطعاً شما را می آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم کرد.»

 

تفکیک انسان‏ها از یکدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول، انسان‏ها با کفر و ایمان جداسازى می شوند و در مرحله دوم، اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفکیک می یابند و در مرحله سوم، جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابراین آزمایش‏هاى الهى یکى پس از دیگرى ادامه دارد.[۲]

 

آیات قرآن کریم به خوبی بیانگر این است که انسان در زمانهای مختلف و در موقعیت های متفاوت همواره مورد ابتلاء و آزمون قرار می گیرد، و این نه به خاطر این است که احوال بندگان برای خدا معلوم شود، چرا که او علم بی پایان و بی انتها دارد و هیچ چیز از او مخفی نیست و صاحب علم غیب هم او است، بلکه بدین خاطر است که تا وقتی از کسی عملی سر نزند، پاداش یا عذابش بی معنا است؛ و دیگر این که این آزمون ها نمایانگر افراد است برای اینکه دیگر مردمان آنها را بشناسند و در پیروی کردن از افراد ناشایست تجدید نظر کنند.

مؤمنین و منافقین مشخص می شوند و صف جبهه ی حق از صف جبهه ی باطل تفکیک می شود.

چنانکه در جامعه امروز ما نیز این امر به وضوح پیدا است. عده ای از کسانی که زمانی سنگ اسلام و انقلاب را به سینه می زدند، در حوادث گوناگون راه را گم کردند و پرده از چهره ی واقعی شان کنار رفت و اکنون در صف منافقین و کفار در حال ضربه زدن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی هستند.

اما در مقابل، عده ای دیگر همچنان با صلابت و محکم، همچون کوه ایستاده اند و نشان داده اند که مؤمن واقعی هستند.

و این سنت الهی، همچنان ادامه دارد تا مجاهدان واقعی، از منافقان مشخص گردند.

کسانی که همچون « شهید نواب صفوی » تاب انحرافات در دین را ندارند و دست به مقابله با آن می زنند و پا به پیکار و جهاد با کج فهمی ها و جهالت ها می گذارند، در زمانه ی ما هم پیدا می شوند. کسانی که در راه خدا با دست و زبان خود جهاد می کنند و مشقت ها را به جان می خرند تا بتوانند حتی یک نفر را هم که شده از چنگال ضلالت ها و تاریکی ها و شیطان ها نجات دهند.

کسانی که در ابتلائات و آزمونهای الهی دست از جهاد و تلاش و کوشش بر نمیدارند و به دنبال رفع ایرادات و پر کردن خلاء ها از پا نمی نشینند.

جامعه اسلامی ما همچون نهالی است که از میان باتلاقها سر برآورده، در حالی که از هر سو مورد هجمه و دشمنی دشمنان خدا قرار دارد، دشمنانی که می خواهند مانع تکامل و ثمر دهی آن شوند؛ اما هر چه پیش می رود این نهال نه تنها از بین نمی رود بلکه به مدد خدا و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) رشد کرده و تنومند می شود.

اما نباید فراموش کرد که این نهال نو رس، تا درخت شدن فاصله ی زیادی دارد. اشکالات فراوانی نیز در درون آن به چشم می خورد، که لازم است برطرف شوند؛ و اگر چه که نسبت آن اشکالات به نقاط قوت بسیار اندک است اما دشمن همواره در پی درشت نشان دادن آنها است.

از جمله این اشکالات محرومیت عزیزان ما در مناطق دور افتاده و محروم است. هرچند معضل بزرگ آنها مسائل اقتصادی است اما استقامت و کم توقعی ایشان موجب می شود بتوان در کنار آنها ایستاد و لا اقل، آنها را از فقر فرهنگی و دور بودن از مسائل دینی رهایی بخشید.

و این مهم جز با جهاد مبلغین دینی و صبر و استقامت ایشان میسر نمی شود. و مطمئنا این هم آزمونی است برای مبلغین گرامی تا درجات ایشان معلوم  و مشخص گردد.

——————————————–

[۱]  سوره ی مبارکه ی محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آیه ۳۱

[۲]  تفسیر نور ، جلد ۹ ، صفحه ۹۶


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.