مخاطب شناسی در تبلیغ دین

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر مخاطب شناسی در تبلیغ دین، فرمود: علما و مبلغان با ادبیات مناسب دین را برای هر قشر تبلیغ کنند و به سؤالات مردم پاسخ دهند. قرآن در ۲۰ مورد خطاب به مردم، به صورت عمومی دارد؛ در برخی موارد خطاب به مومنانی است که عمل صالح دارند همچنین در بعضی مواقع خطاب به صاحبان عقل و خرد کرده است.این خطاب‌های متفاوت و گوناکون و مناسب با هر قشر و گروه نشانه اعجاز قرآن کریم است. زمانی که خدا صاحبان خرد و عقل را مخاطب خود قرار داده است آنان را به تفکر در آفرینش دعوت می‌کند. این خطاب‌های قرآن هر کدام از روی دقت و مصلحت و متناسب با مخاطب است به همین دلیل هم قرآن کریم توانست این همه موفقیت ایجاد کند. این روش قرآن باید الگو برای علما و استادان و مبلغان قرار گیرد و به هر فردی به میزان شعور و درک او پاسخ دهند و تبلیغ کنند. امامان (نیز) در پاسخ به سؤالات مشترک برخی افراد، متناسب با میزان فهم و درک آنان پاسخ های متفاوتی داده‌اند (بنابراین) حوزویان باید با ادبیات مناسب با هر قشری اعم از کودک و میانسال و نوجوان و دانشگاهی و سایر مردم سخن بگویند و اگر این ادبیات را داشته باشیم حتما موفق خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.