تبلیغ دین با یک شاخه گل

شناخت زبان و زمان، از مهم‌ترین اصول تبلیغ است. تبلیغات نیز منحصر به منبر نیست؛ بلکه با راه‌های مختلف می‌توان به اشاعه پیام وحی پرداخت.

امام خمینی رحمهالله علیه به عنوان اندیشمندی زمان شناس و روشن بین،می‌فرماید:‌«ما امروز نمی‌توانیم مثل سابق فکر کنیم. ما سابق، تبلیغاتمان منحصر به ایران بود…. تبلیغات آن قدری که برای خارج لازم است، برای داخل کمتر از او لازم است… پیشتر احتیاج به زبان، زبانهای خارجی نبود. امروز احتیاج است به این. یعنی جزو برنامه تبلیغاتی مدارس باید زبان باشد. زبانهای زنده دنیا، آنهایی که در همه دنیا شایع‌تر است (۱)

امام خمینی رحمهالله علیه که به خوبی به این نکته واقف بودند، از هر راهی برای متمایل ساختن قلوب مردم به اسلام استفاده می‌کردند. یکی از اطرافیان امام در پاریس می‌گوید:‌«شب تولد حضرت عیسی، امام رحمهالله علیه پیامی برای تمام مسیحیان جهان دادند که خبرگزاریها پخش کردند. در کنار این پیام، به ما دستور دادند هدایایی را که برادران از ایران آوردند- و معمولاً گز و آجیل و شیرینی بود- بین اهالی نوفل لوشاتو تقسیم کنیم. ما این کار را انجام دادیم و در کنار هر بسته، یک شاخه گل قرار دادیم. چند جا که رفتیم، احساس کردیم برای کسانی که در غرب، اثری از این عاطفه‌ها و محبت‌ها، حتی در بین پدر و فرزند سراغ ندارند، بسیار عجیب است که شب میلاد حضرت مسیح یک رهبر ایرانی که غیر مسیحی است، این قدر به آنها نزدیک است و ابراز محبت می‌کند؛ از جمله خانمی بود که وقتی هدیه امام را گرفت، چنان هیجان زده شد که قطرات اشک از چهره‌اش فرو ریخت.‌»

مبلغ دین باید به این نکات کوچک، اما حساس، توجه نماید و برای متمایل ساختن قلوب انسانها به اسلام ناب از هر وسیله ممکن، استفاده نماید و لو اینکه تبلیغ دین با یک شاخه گل باشد

۱-  رسالت روحانیت از نگاه امام خمینی ، بهروز رشیدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.