عالمی که تا آخرین نفس جهاد کرد

علمی که تا آخرین نفس جهاد کرد

وقتی خدا بخواهد به عمر انسان برکت دهد اینگونه می شود. آیت الله حائری شیرازی استاد اخلاق نامدار، زندگی اش سرشار است از خدمت به دین و جهاد در عرصه های مختلف دینی. او عالمی بود که تا آخرین نفس جهاد کرد.

زندگی او سرتاسر جای درس است. باید نگاهی به مبارزات این عالم مجاهد از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب بیندازیم، اینکه این عالم چگونه در عرصه های مختلف تا آخرین نفس جهاد نمود.

آیت الله حائری شیرازی از سال ۴۲ به بعد “حدود ۱۰ سال” در مسجد شمشیرگرهای شیراز جلساتی برای جوانان دوره‌های متوسطه و دانشجو تشکیل دادند و در آن شرایط سخت دوران شاهنشاهی مبارزات و مجاهدتهای فرهنگی خود را ادامه دادند. تعدادی از پرورش‌یافتگان آن جهاد فرهنگی اکنون از بزرگان فرهنگی اجتماعی و سیاسی استان فارس می‌باشند و در جریانات انقلاب در شیراز نقش مؤثری داشتند.

از سال ۱۳۵۰ شمسی به طور متناوب بین قم و شیراز رفت و آمد داشتند و در مدرسه حقانی به تدریس می‌پرداختند و در راه ابلاغ علوم دینی جهاد علمی می کردند.

 

تربیت دینی و علمی ایشان را از مبارزات سیاسی غافل نکرد. ورود ایشان به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی به ترکیه بازمی‌گردد. او به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی بخصوص در ارتباط با مسجد شمشیرگرها چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شده‌است.

 

این استاد اخلاق بزرگوار پس از انقلاب نیز تاکنون دست از جهاد و مبارزه نکشید و در سخت ترین شرایط که شرایط فتنه و نیرنگ بود در دفاع از ولایت و مقام معظم رهبری کوتاهی نکرد.

 

در حوادث فتنه ۱۳۸۸ که بسیاری از خواص سکوت کردند و عده ای تردید داشتند ایشان پا میدان گذاشت و در دفاع از اسلام و ولایت و تبعیت از مقام معظم رهبری بی وقفه تلاش می نمود.

 

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در ۲ تیرماه سال ۱۳۸۸ در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب ضمن قدردانی از خطبه های ایشان در نماز جمعه تهران نوشت:

« خطبه این هفته شما در تعقیب حضور ۸۵ درصد مردم در جمعه گذشته با آن آزادی مطلق و بالاتر از آن، آگاهی بی‌سابقه، نشان از عبور امت با امام خود از مرحله‌ای و کلاسی به کلاس بالاتر است… شما اعانت خواهید شد،  وعده خداوند حق است. اگر قرار است قانون اجرا شود، باید از بزرگان که قله اجتماع هستند، آغاز شود.»(۱)

 

ایشان در مهرماه سال ۸۸ به افشای ضد انقلاب پرداختند و بیان اینکه هدف کوبندگان بر طبل تقلب در انتخابات، تحت فشار قرار دادن رهبری بود در حالی که بدون رهبری کشور متلاشی می‌شود، می فرماید: کسی پیدا شده می‌گوید در انتخابات تقلب شده و ما هم می‌گوییم خب شما تحقیق کنید و این در حالیست که در مقابل صحبت‌های این شخص هر جوابی داده شد گوش شنوایی نداشت و این در حالیست که حرف باطل تنها برای کسی که به آخرت ایمان ندارد در دلش می‌نشیند.(۲)

 

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی آذرماه سال ۸۸ هتک حرمت به عکس امام خمینی (ره) را بی احترامی قبل از پیروزی انقلاب در روزنامه اطلاعات به امام عنوان کرد و اظهار داشت: در نتیجه این عمل، قم قیام کرد و به شهر خون و قیام مشهور شد. اگر در مواقع ضروری نسبت به وقایع واکنش نشان داده شود، ضرر به نفع تبدیل می‌شود ولی اگر انسان از حق شرایط بر نیاید بهترین موقعیت‌ها نیز به ضرر تمام می‌شود.

وی افزود: اگر نادان‌ها پا روی عکس امام (ره) گذاشتند، اشراری با اسب روی جسد اباعبدالله رژه رفتند.(۳)

 

این عالم مجاهد ، با اشاره به حرمت شکنی اغتشاش گران در روز عاشورا و توهین به مقدسات در این روز گفت:

بهترین راه برای عبور از مشکلات این است که تمام توجه را به تذکرات رهبری داشته باشیم و مردم بصیرت خود را افزایش دهند … اما افرادی که عقلای قوم هستند باید بصیرت مردم را بیشتر کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد بیان جمله «جای امام خالی است» سرآغاز شروع نفاق و فتنه بوده و با اشاره به وجود مرجع حل اختلاف در سایر کشورها، ولایت فقیه را فصل‌الخطاب جامعه اسلامی دانست. (۴)

این عالم مجاهد برای همه ما الگوئی دینی است که در سرتاسر زندگی خود همیشه در میدان بود و از مبارزه خسته نمی شد. از بیان حرف حق هراسی نداشت و به خوشایند این و آن سخن نمی گفت. خداوند متعال او را با انبیاء و اولیاء خود محشور نماید

 

۱- نامه خطاب به رهبر معظم انقلاب ، ۰۲\۰۴\۱۳۸۸

۲- نخستین کنگره کشوری ‌شهدای طلبه و روحانی استان اصفهان ، ۲۱\۰۷\۱۳۸۸

۳- ۲۱\۰۹\۱۳۸۸

۴- در گفتگو با خبرگزاری فارس ، ۰۸\۱۰\۱۳۸۸

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.