آرمان مبلغ جهادی

آرمان یک مبلغ جهادی چیست؟

آرمان یک مبلغ جهادی چیست؟ چرا یک مبلغ جهادی اینگونه به خودش سختی می دهد و در سخت ترین شرایط به میدان تبلیغ دین قدم می گذارد؟

جهاد در عرصه تبیین معارف دین اسلام مقامی ست که یک مبلغ جهادی برای آن از خانه و کاشانه اش می زند و صدها کیلومتر به مناطقی می رود که معارف دینی به آنجا نرسیده و یا خوب تبیین نشده.

این حرکت؛ یعنی برعهده گرفتن کاری مهم و زمین مانده از اسلام که یک مبلغ جهادی آنرا با اشتیاق انجام می دهد.

قرآن درباره یک مبلغ واقعی اینگونه می گوید که او کسی است که در این راه از هیچ کس هراسی ندارد جز خداوند متعال. نه ناملایمات و نه سختی ها نمی توانند جلوی او را بگیرد و او جهادگونه به تبلیغ دین و رسالت خود می پردازد:

الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیباً(۱)

آن کسانی که تبلیغ رسالت خدا می کنند و از خدا مى‏ ترسند و از هیچ کس هراس ندارند جز خدا  و خدا آنان را کفایت می کند.

شهید مطهری در مورد اهمیت تبلیغ و تربیت یک مبلغ دینی می گوید: «اگر بگویم مقام تبلیغ اسلام، رساندن پیام اسلام به عموم مردم، معرفی و شناساندن اسلام به صورت یک مکتب، از مرجعیت تقلید کمتر نیست، تعجب‏ نکنید. مقامی است در همان حد. البته برای مرجعیت تقلید چیزهایی‏ لازم است که برای یک مبلغ لازم نیست … اگر در اعصار گذشته، مبلغ شرایط سخت و سنگینی داشت، در زمان ما آن شرایط، ده برابر و صد برابر شده است.(۲)

براستی که وقتی یک مبلغ که با ابزار علم و معرفت آشناست پا به میدان عمل می گذارد و ارزش و مقام کار خود را می داند دیگر سختی کار برایش اهمیتی ندارد بلکه از سختی ها و مشقت آن نیز لذت می برد و خشنود است چون ارزشش کار خود را می داند.

  1. سوره احزاب ، آیه ۳۹
  2. حماسه حسینی ، ج ۱ ، ص ۳۸۸

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.