میلاد پیامبر و هفته وحدت

هفته وحدت و میلاد پیامبر
هفته وحدت و میلاد پیامبر

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند : أیُّهَا النّاسُ! عَلَیکُم بِالجَماعَهِ و إیّاکُم و الفُرقَهَ ؛ ای مردم! بر شما باد به جماعت و پرهیز از جدایی.(۱)

دراین حدیث شریف، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، خطاب به مردم امت خویش می فرماید: شما را به جمع شدن در کنار یکدیگر و حفظ وحدت و پرهیز از جدایی و تفرقه سفارش می کنم.

با توجه به حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رخ داد و نیز در عصر حاضر و جامعه کنونی شاهد آن می باشیم، به خوبی می توانیم بر ضرورت توجه به این کلام پی ببریم، چراکه گذشت زمان و تجربه روزگار نشان داده است؛ مادامی که مسلمانان با یکدیگر اتحاد داشته باشند و هم دل و هم سو، در جهت آرمان های اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله گام بردارند، هیچ یک از دشمنان نخواهند توانست به آنها ضربه وارد کنند، نمونه بارز آن را در عصر حاضر می توان در جنگ سوریه مثال زد.

قرآن کریم در آیه ۴ سوره مبارک صف بر محور وحدت اینگونه تاکید می نماید: «اِنَّ الله یُحب الَّذینَ یُقاتِلون فی سَبیله صَفا کَأنَّهم بُنیان مَرصوص»(۲) در حقیقت خدا دوست دار کسانی است که در راه او صف در صف، چنان که گویی بنایی ریخته شده از سرب اند، جهاد می کنند.

می توانیم ادعا کنیم که بزرگترین جهاد در اجتماع اسلامی ، جهاد وحدت است و اینکه در راه حفظ و سربلندی اسلام در کنار همدیگر قرار بگیریم و با تمسک و توجه بر مشترکات حرکت کنیم و اختلافات را دست مایه ضربه به اسلام و تضعیف دین قرار ندهیم.

بنابراین بر ما مسلمانان جهان لازم است تا نه تنها میلاد پیامبر و هفته وحدت را گرامی برداریم ، بلکه در تمام طول سال، با نصب العین قراردادن کلام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام وحدت بین یکدیگر را حفظ نموده و برای رسیدن به حد اعلای وحدت بیش از پیش تلاش نماییم.

 

  1. میزان الحکمه ، ح ۴۳۴
  2. سوره صف ، آیه ۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.