مقام فردی که جایگاهش از هزار عابد برتر است

مقام مبلغ دین
مقام مبلغ دین

فردی که عبادت خدا می کند و انسان پرهیزگاری است یقیناً نزد خداوند متعال اجر و قرب فراوان و مقام ویژه ای دارد ولیکن امام صادق علیه السلام جایگاهی را به ما معرفی می کنند که حتی از یک فرد عابد پرهیزگار هم بالاتر است. حضرت به یکی از یارانشان مقام فردی که جایگاهش از هزار عابد برتر است را به ما معرفی می کنند تا ان شاءالله ما هم بتوانیم چنین اشخاصی را شناخته و در زمره آنها قرار بگیریم.

قلت لابی عبدالله علیه السلام: «رجل راویه لحدیثکم یبث ذلک فی الناس و یشدده فی قلوبهم و قلوب شیعتکم، و لعلّ عابداً من شیعتکم لیست لَهُ هذه الروایه ایها افضل؟ قال: الراویه لحدیثنا سیدً به قلوب شیعتنا افضل من الف عابد».(۱)

معاویه بن عمار میگوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم:  روایتگر حدیث شما که سخنان شما را برای مردم بازگو می­کند و بدین وسیله آنها را دلگرم ساخته و بدانها نیرو می­دهد، در مقایسه با فرد پرهیزکار از شیعیان شما که این توانایی را ندارد و در عین حال عابد است، کدام یک برترند؟

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: کسی که حدیث ما را روایت کند و روحیه­ی مردم را با این احادیث نیرو و توان می­بخشد و به کمک آن، اندیشه­ های شیعیان ما را استوار می­سازد، از هزار عابد برتر است.

طبق بیان حضرت یک عالم مبلغ دین مقامی بس بالا دارد که یک عارف غیر مبلغ با آن قابل مقایسه نیست. خوشا به حال آنکه از این دسته است و اگر از این افراد نیست آرزوی رسیدن به چنین جایگاهی را دارد و به آنها محبت می ورزد. مقام فردی که جایگاهش از هزار عابد برتر است.

۱- کافی ، چاپ: چهارم، ج‏۱ ؛ ص۳۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.