جهاد فرهنگی حضرت زینب علیها السلام

جهادی فرهنگی حضرت زینب سلام الله علیهادر آیه ۱۷۷ سوره بقره خداوند متعال می‌فرماید: «وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ؛(۱)

در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند آنانند کسانى که راست گفته‌‏اند و آنان همان پرهیزگارانند»

می توان حضرت زینب علیهاالسلام را مصداق بارز این آیه دانست، چرا که حضرت علیهاالسلام سختیها و مشکلات فراوانی را تحمل نمودند. در واقع ایشان، در دو جبهه مشغول به جهاد بودند، یکی در جنگ سخت کربلا و دومی جنگ نرم فرهنگی و تبلیغاتی دشمن که بسیار مشکل‌تر از جنگ سخت بود اما حضرت زینب علیهاسلام بر هر دو جنگ، پایداری نمود خصوصاً با حماسه آفرینی شگفت انگیز خویش در عرصه جهاد فرهنگی و تبلیغاتی، چهره باطل دشمنان را آشکار نمود و با رسوایی آنان بر خصم پیروز گردید و در حقیقت این جهاد فرهنگی حضرت زینب علیهاالسلام بود که قیام عاشورا را تکمیل نمود.

حضرت زینب علیهاالسلام در خصوص واقعه عاشورا فرمودند: من چیزی جز زیبایی ندیدم و مسلماً ایشان همین زیبایی را برای مردم بازگو کردند تا سخنانشان جاودانه شد.

دلیل اینکه پیام حضرت بعد از واقعه عاشورا، در مردم تأثیر گذاشت، این بود که حضرت زینب علیهاالسلام واقعیت و حقایق را بازگو کرد. مردم با حقایق آشنا نبودند، دشمنان کاری کرده بودند که مردم حقایق را نبینند و حضرت زینب علیهاالسلام واقعیت و حقایق را بیان کرد، چراکه ایشان، واقعیات و حقایق را می‌دید اما مردم آن حقایق را نمی‌دیدند و حقایق وقتی حقیقت است که به خدا متصل باشد و به سمت خدا برود. اگر به سمت خدا رفت و با خدا پیوند خورد همیشه جاودانه خواهد بود.

۱- آیه ۱۷۷ سوره بقره

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.