انفاق فرصت طلایی جامعه اسلامی

فرصت هایی در زندگی اجتماعی مسلمین وجود دارد که زندگی دنیوی و اخروی را بسیار با ارزش میکند. یکی از این فرصت های طلایی که در قرآن کریم به آن اشاره شده است انفاق و صدقه به محرومین است. در حقیقت انفاق فرصت طلایی جامعه اسلامی و یک معامله پرسود است. آن که در این راه مالش را استفاده میکند از جانب خدا دو پاداش میگیرد ؛ یکی در دنیا و دیگری در آخرت . و آن فقیر و محرومی که دریافت کننده صدقه است با این شیوه اسلامی از جامعه اسلامی نا امید و مایوس نمی گردد و هبچ وقت خود را تنها نمی بیند.

امام علی علیه السلام در نامه ای به مالک اشتر یک دستورالعمل رفتاری را به او آموزش می دهد. حضرت با جمله ای در نامه و تاکید در آن با لفظ جلاله« اللَّهَ اللَّهَ فِی الطَّبَقَهِ السُّفْلَى(۱)» اهمیّت موضوع را به مالک می فهماند، و او را به حقیقت این مطلب آگاه سازد که عمل به این بخش از دستورالعمل میتواند خشنودی خدا و بی توجهی به آن، خشم و غضب الهی را به همراه آورد، و آن پناه دادن به مردمانی است که همه درهای امید به روی آنها بسته شده و زندگی با همه گوارایی و زیبایی اش مانند زهری تلخ درکام آنها و شب تار در پیش چشم آنها خود را نمایان می سازد.
حضرت در این دستورالعمل رفتاری از مالک میخواهد که برای رفع مشکلات آنها، درصدی از بیت المال و بخشی از درآمدهای خالصی را که حکومت در اختیار دارد، به آنها اختصاص دهد. به نظر حضرت هیچ گونه عذری پذیرفته شده نزد خدا در بی توجّهی نسبت به آنان نخواهد بود، و معتقد است که حقوق دورترین آنان با نزدیکترین آنان هیچ فرقی ندارد، و تمامی آنها را باید مورد حمایت قرار داد.

 

۱-  نهج البلاغه نامه ۵۳

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.