اول شناخت سپس محرومیت زدائی

فقر ، فقیر ، خط فقر ، محرومیت و مناطق محروم و واژه هایی از این قبیل که با شنیدن آنها تصویر لباس وصله دار و کفش پاره و بچه های کم سن و سال  سر چهار راه ، خانه ای کوچک بدون امکانات در مناطق دور دست با زندگی سخت و دشوار و … به ذهن می رسد و باعث رنجش خاطر انسان می شود و شاید انگیزه ای برای کمک رسانی و محرومیت زدایی و دستگیری از فقرا و رسیدگی به حال محرومین شود.

شعارهایی که بارها و بارها از زبان مسؤلین شنیده ایم و حتی یکی از اهداف انقلاب اسلامی همین رسیدگی به حال محرومین است که برای تحقق این هدف و آرمان بزرگ ، پس از انقلاب و در همان سالهای اول چندین نهاد مانند:  جهاد سازندگی ، بسیج مستضعفین ، بنیاد مستضعفین ، ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد برکت ، معاونت کل امور محرومیت زدایی ، تشکیل شد و علاوه بر این ، گروه های جهادی متعدد متشکل از اقشار مختلف جوانان ، دانشجویان – طلاب – بسیجیان و… ، فعالیت می کنند که با کمک خیرین و دلسوزان، دغدغه محرومیت زدایی و از بین بردن فقر را دارند.

اما ، این فعالیت ها تا چه اندازه موفق بوده است؟ گرچه این تلاش ها ثمرات غیر قابل انکاری داشته ، اما ، چرا پس از گذشت این سال ها و این همه فعالیت ، به آرمان انقلاب نرسیده ایم؟

آیا به خاطر این نیست که گاهی ما در مفهوم و مصداق فقر و فقیر ، محرومیت و محرومیت زدایی ، اشتباه کرده ایم و بدون مطالعه دقیق و دانستن تعریف درستی از این کلمات و بدون آگاهی ، وارد عمل شده ایم ؟

و چه بسا فعالیت هایی که ، به علت همین ندانستن ، نه تنها اثر بخش و مفید نبوده بلکه حتی در جهت منفی و مخرّب بوده است.

لازم است برای ورود به این عرصه اطلاعاتی در مفهوم و مصادیق این موضوع کسب کنیم تا با رفتاری متناسب و مطلوب، به ارزش بالای قدم نهادن در مسیر محرومیت زدایی دست پیدا کنیم.

پس اول شناخت سپس محرومیت زدائی. اساساً عمده اشتباهات در زمینه محرومیت­ زدائی ، نبود شناخت صحیح از محرومیت و شیوه­های درست آن است.

کلام گهربار اهل بیت علیهم السلام در این باره بهترین منبع در جهت کشف ابهامات این موضوع و دست پیدا کردن به الگوی رفتاری دینی است که با تبیین و توضیحات موجود در کلام علماء و بزرگان مخصوصاً مقام معظم رهبری قابل استفاده می­باشد. از این رو از کلام آن معصومین استفاده می نماییم تا بهترین رفتار را بروز دهیم.

1 نظر
  1. هادی می گوید

    چرا مطلب نیمه است ؟؟؟ کلام اهل بیت چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.